mandag 15. desember 2008

Hvorfor er jeg her..?

Noen vil kanskje spørre seg hva en gjersdøling gjør i midtøsten.
Jeg kunne jo heller vært hjemme og stått på ski, lekt i snøen og kost meg i øvrebygda! Jeg er ferdig utdannet og kunne heller ha jobbet..

I sommer hadde jeg i alle fall den tanken at jeg burde gjøre noe helt annet et år for å få litt ting i perspektiv.
For å få et friår for å tenke meg litt om har jeg valgt å gå på GUS (gå ut senteret)
Det er en misjonsskole der jeg får undervisning i misjonshistorie, bibelfag, interkulturellkomunikkasjon og mye mer.
Som en del av året er jeg på et fire måneder i Israel og de Palestinske områdene. Her jobber jeg på et studentsenter som Bibelselskapet driver.

I år skal jeg tenke ut hva jeg skal gjøre til neste år og resten av livet. Det er en temmelig stor jobb bare det!
Skal jeg jobbe i en ingeniørbedrift, eget firma, studere eller reise på eventyr.. Man trenger litt tid til å tenke gjennom slikt!
Noen har kansjke spekulert i om jeg bare er ute etter å finne meg kone, slik som andre gjersdølinger gjør når de reiser på folkehøyskole..
Faktisk er det ikke bare derfor jeg går på GUS.

Tverrkulturellkomunikkasjon kommer godt med uansett. Det er mange fremedarbeidere i Norge nå, og det kan være greit å ha litt mer forståelse for at det kan oppstå konflikter og missforståelser på grunn av kulturelle forskjeller. Ellers kan jeg nok tenke meg å ikke alltid bli boende i Norge, og da kan litt kjennskap til andre kulturer komme godt med.
Kom gjerne med spørsmål hvis noe er uklart:)


Hvorfor ikke fortsette i samme fart med tresteg og mot en fremtidig sangkariere slik som før?