lørdag 13. desember 2008

Betlehem og muren


Bildet av meg er der stallen skal ha stått, og Jesus ble født.
Takkonstruksjonen i fødselskirken er temmelig spesiell.

I dag har jeg vært på en liten tur til Betlehem. Fra leiligheten til jentene tar det en liten halvtime å gå. Vi var innom fødselskirken, gikk litt rundt i byen og jeg fikk kjøp meg et par arabiske CDer som jeg kan ha i bilen når jeg kommer hjem..
'
På veg til Betlehem ventet vi på bussen. Her er hele teamet pluss ei venninne til Johanne: Gunhild, Ingebjørg, Rut, Johanne og Jon Sondre. Jeg tar vist bildet og er ikke med..

Ellers spiste vi på en pizza resturant, "Balloon". Nydelig pizza. Til og med med ekte bacon på. det er lenge siden jeg har spist svin!

På veg hjem gikk vi langs muren og tok bilder av grafittikunsten og ellers det som vi så. Det er temmelig rart med den muren. Etter at den kom opp har over 90 % av selvmordsangrepene på Israel stoppet, men utrolig mange mennesker har fått store problemer med å reise til og fra jobb, besøke venner, handle på markedet. De aller fleste har ikke lov til å reise inn i Israel i det hele tatt..

Mye av det som er malt på muren er fine kunstverk!



Det er urtolig mange som har malt eller skrevet på muren!

Vi gikk også gjennom til fots i checkpointen, det tok lang tid enda vi nesten var alene. Temmelig lik prosedyre som på en flyplass. Men innvendig så det mer ut som et fengsel.
Vi pleier å kjøre buss gjennom, og da trenger vi bare å vise passet.