lørdag 27. desember 2008

Den første jul i et fremmed land..

Julaften i betlehem.


Jula feires faktisk til minne om Jesu fødsel!

Dagen starta meg en mager frokost på vestbredden, reise til Ramallah, videre til Al-Quds (Jerusalem), og endelig til Tan Tour, like utenfor Betlehem. Vi møtte jentene på tamet, og reiste inn i Betlehem for å få med oss litt ekte julestmning.
Det var stor ståhei, patriarken av konstantinopel satt fast i en bilkø så vi gikk forbi bilen på veg opp til fødselskirken og festplassen. Der var det folksomt.. Det gav meg mer en slags 17-mai stemning enn egentlig en julestemning. det var blant annet en mengde speidere som spillte på sekkepiper og trommer. Ellers var det mange oppstasa folk og salgsboder med mat og godterier!
Før vi reiste fra byen var vi en liten tur innom fødselskirken.


17-mai stemning?

Vi hadde besøk av ei amerikans/palestinsk jente som ikke hadde noen plass å feire julaften.
Maten ble ribbe og medisterpølser med alt tenkelig tilbehør. Utrolig god mat fikk kokken greie på. Svoren ble til og med sprø over hele ribba:)

God julemat tar det lang tid og mye erfarting for å få til.. Haha, i alle fall lang tid!

Etter dette så vi litt på film mens jentene tok oppvasken. (vi prøver å tilegne oss den arabiske kulturen så godt vi kan..) Enda jeg ikke helt har klart det enda!
Videre hadde vi en typisk norsk julekveld med lesing av juleevangeliet, pakker og mye norsk sjokolade :) Jentene ble i veldig glade da de fikk pepperspray av oss guttene. Vi har litt problemer med å komme oss raskt til unnstening hvis det skulle skje noe mens vi er på vestbredden..

Juletreet vår et stusslig, men det blinker fint borrte i hjørnet. Det er satt sammen av noen greiner som jeg fikk løs fra noen prydbusker hos naboen en sein førjulskveld!

Selv fikk jeg ei bok om Olav Thon, ei ulltrøye, såpe og shampo (det vet jeg ikke helt hva betyr når jeg får det fra jentene på taemet..?), en CD og noen fine bilder fra barndommen.