torsdag 15. januar 2009

Masada, En-Gedi og Dødehavet


Her er hele gjengen som var med på tur. Hans Eskil, meg, Eli, Gunhild, Johanne, Ingebjørg og Jon Sondre.

Den 12 skulle vi ha vær første studiedag med guidet tur i landet. Vi starta dagen med å reise å se på Masada. Gamle slottsruiner på et utilgjengelig fjell i ørkenen ved dødehavet. Kong Herodes bygde det for å ha en plass å rømme til i tilfelle han falt i unåde hos folket.

Vi tok gondol opp til Masada siden vi hadde så liten tid, hvis ikke er det en fin tur å klatre opp..

Etter det reiste vi ned til Dødehavet. Der bada vi og spiste lunsj. Vinden var temmelig sterk, og vi ble fortalt at vi kunne vente oss mellom 13 og 15 grader.
Men vannet var godt over 20 grader og bølgene høye, vi ble løftet opp og ned av store dønninger mens vi fløyt på toppen av vannet, 400 meter under havoverflaten. Det var kult!!


Dødehavet er noe for seg selv. Det var ikke så lett å få et vanlig bilde av meg selv når jeg hadde knytta kameraet fast i armen, men magen og beina fikk jeg med :)

Turen videre gikk til naturreservatet En-Gedi. Det er her David gjemte seg for Kong Saul før han ble konge i Israel. Det er mange kilder der, og fine plasser å bade. Det var nydelig å bade i godt vann, tipper over 20 grader. Nydelig med ferskvann etter en heller salt opplevelse i Dødehavet.

Her har utrolig mange bibelske personer antagelig badet før meg. Plassen er kjent som en oase i ødemarken, og det tar en halv dags mars å gå dit fra Betlehem..