mandag 17. november 2008

Lagerarbeid og gjestfrihet

I dag morges stilte vi på medarbeidermøte klokken ni, slik vi pleier å gjøre hver mandag. I den grad man kan si hver mandag etter to uker..
Vi viste at vi skulle jobbe på studentsenteret hver kveld hele uka, og at vi på dagtid skulle jobbe med å dekorere og ommøbelere inne på senteret.
Men da møtet startet i halv ti, ti tiden fikk vi beskjed om at denne uken skulle vi jobbe i Jerusalem. Bibelselskapet har et lager mellom Betlehem og Jerusalem der vi skulle være med å rydde. Vi skulle bo hos noen ameriaknere som jobber for bibelselskapet.
Så vi reiste hjem, pakket og avsted bar det til Jerusalem.
Vi traff Tracy og han kjørte oss til bibellageret.
For å si det slik, jeg har aldri sett så mange bibler stablet i så mange kasser og esker og paller..
Det var direkte kaotisk. (har dere lekt med et slikt lite firkantet brett der det er en rute som mangler. Og alle rutene må flyttes att og fram for å få det til å bli et fint bilde.)

Slik må det i alle fall gjøres på det lageret. Men vi kom igang og fikk gjort en god del.

Resten av uka blir det nok en god del lagerarbeid.
Tenk det at her skal det snart inn en skipslast med bøker i tillegg til det som alt er her!

Utpå kvelden ble vi med Tracy hjem, der kona hans hadde lagd en god kveldsmat til oss. Nydelig hjemmelaget mat, kylling og ris. Hva mer kan vel to sulteforede sørlendinger ønske seg. Etter maten fikk vi servert kake og te. Rett og slett nydelig. Vi satt og snakket, og jeg tenkte jeg ville utrykke min takk for denne hjertelige mottagelsen vi fikk med å samenligne det med den arabiske gjestfriheten. og jeg sa det slik. "this is wonderful, I think that you have a hostility just as the arabs." Jeg skjønte fort at det var litt rart, for det ble heller trykkende ved bordet, og jeg fikk spørsmålet "Why do you think that?" Samtidig som Jon Sondre strevde for å holde igjen latteren.
For å si det slik, i dag lærte jeg forskjellen på hostility og hospitality.