lørdag 15. november 2008

Jalla rapp i Ramallah


Her er et bilde fra studentsenteret.

Torsdag kveld reiste vi på jobb på studentsenteret som vanlig. Vi pleier å være der fra fem til ti hver kveld for å være sosiale og for å være snille med folk.
Så ble jeg og Jon bedt med på en rappekonsert i Ramallah sammen med noen av studentene.
Vi kjørte med en som eier en stor Audi. (Han er sønnn av en av Yassir Arafats tidligere generaler og har kjørt bil siden han var veldig ung. Hvis han ble stoppet av politiet før han fikk lappen sa han bare hvem han var sønn til, så kunne han bare kjøre videre uten problemer. Gutten er nok mer bortskjemt enn han har godt av, men trivelig og lett å bli kjent med. Han har forresten reist verden rundt, eller i alle fall østeuropa og arabia, siden hans far var Arafats høyre hånd. Så denne karen har opplevd en god del..)
Der glapp jeg vist ut litt, men vi kjørte avsted med denne "sossen". Han kjørte fort! Forbikjøringer på innsiden, utsiden, opp og ned i full fart. Men man kan vel si at vi kom oss effektivt frem i en ellers kaotisk trafikk. Jeg tror alle i baksetet var veldig lettet da vi kom frem til "Cultural Palace" i Ramallah.

Palasset var en flott bygning! Stor og ny med mengder av mennesker og jornalister utenfor! Konserten var et prosjekt med rappere som har tilknytning til palestina.
Høydepunktet var da en av rapperne starta å rappe på dansk. Det var stemning:)
Det var ikke mange i salen som forstod så mye av det.. Men det var jo nesten bare utlendinger der...

Som dere ser på bildet var det kaotisk på utsiden av Palasset

Etter konserten ble vi med noen amerikanere for å se på film. Vi var på kontoret til faren til en av jentene, firmaet jobbet med å lage en slags Sesam stasjon i Ramallah. Så vi fikk lekt med dukker og kost oss. Og tenk, vi fikk nydelig røkt-skinke og ost til kveldsmat. Det var lenge siden sist!
Kontoret var veldig fancy, og jeg benyttet anledningen til å gå på do. Da jeg skulle trekke ned var det en mengde knapper og spaker å velge i. Jeg valgte den første og beste, noe som resulterte i en kraftig sprut med vann rett opp fra doskåla og inn i veggen på andre siden av rommet. Den bomma heldigvis på meg.. Jeg er glad for at jeg er vokst opp med dopapir..

Her leker jeg med en "Sesam-stasjon" figur.

På veg hjem ble vi stoppet av to militørpatruljer som skulle se hvem som var i bilen. Det er litt rart å bli stoppet slik på en timinutters kjøretur. Heldigvis er patruljene ute for å gjøre det tryggere for slike som oss og de andre folka som bor i området.

Jeg har ikke fått lagt ut noe bilde av den fine utsikten fra rommet mitt enda, så derfor kommer det noe nå.. Er ikke dette fin utsikt fra balkongen på soverommet kanskje?